Története:
Az első kimonó-szerű viseletek a Jamato-korban (250-710) jelentek meg a nők körében, ezt kinu-monak nevezték, és leginkább egy redőzött, földig érő selyemszoknyából és hosszú ujjú felsőrészből állt. Ez leginkább
koreai hatásra utal.A Nara-korban (710-794) megindult az intenzív kereskedelem Kínával, ezért Japánban erős kínai hatás figyelhető meg mind a képzőművészetekben, mind a kultúrában - így a viseletekben is. A hölgyek a kínai udvari etikett szerint öltöztek, amely előtérbe helyezte a színeket és a virágmintákat. A férfi viselet pedig leginkább a test alakjának robusztusabbnak való feltüntetését szolgálta: bő szárú nadrágok és bő ujjú ingek voltak divatban, amelyeket az ízületeknél szűkítettek, tehát "puffosítva" az anyagot.
Tarekami hajviselet |
A Heian-korban vált szokássá, hogy a férfiak is felsőruházatként hordják azt a köntöst, amely a junihitoe legfelső rétegét képezte, és általában a legdíszesebb volt (és a legnagyobb is, mert a többit be kellett fednie).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hogy elegánsabb benyomást keltsen, a köntös alját henger formában vastagították meg és varrták fel - ez lett az elődje a későbbi esküvői kimonóknak, az uchikaenak, illetve a színházi kimonóknak is. A „heian-kori hölgyek” máig népszerű kimonó minta.
A Kamakura (1192-1333) és Muromachi (1336-1573) korszakban következett be a szamurájok korszaka. A ruhákat korszerűsíteni kellett, ezért a sok egymásra felvett réteg és lefelé bővülő fazon helyett az egyenes, minél praktikusabb szabás lett divatos. A Muromachi korszakban élte Japán a középkor legszegényebb éveit, így a ruhák kialakítására az anyaggal való spórolás jellemző. A férfi (szamuráj) viselet neve hitatare, ez formájában már erősen emlékeztetett a mai kimonóra.
Az Edo-korban (1600-1867) véget ért a polgárháborús időszak, ezért ismét volt idő és lehetőség a művészeteknek. A hajviseletek egyre bonyolultabb formákat ölt, illetve a színjátszás, valamint a gésa-életmód elterjedésével az öltözködés kifejezőbbé válása is megfigyelhető. A férfiak között elterjedt a hakama ( egyfajta bő szárú nadrág, amit legtöbbször a kimonó fölé vettek) viselete, amely később praktikus okokból (pl. lovaglás) önálló viseletté vált. A szamurájok feleségei és az udvarhölgyek, hogy szellemiségében elkülönüljenek az „önmagukat áruló”, a kimonót reklámtáblának használó pórnéptől, egyszínű, leginkább fehér kimonókat hordtak, azok fölé pedig drága uchikae-köntöst.
Edo-kori női viselet |
Az ezt követő Taisho-kor (1912-1926) kimonói szolgáltak mintául
az egész huszadik század kimonóviseletének. A második világháborús
vereség és a nyugati hatás következtében a kimonó először a férfiak
köréből tűnt el teljesen, majd lassan a nők is nyugati stílusú ruhára
cserélték az utcai viseletet, noha otthon, és különösen nyáron
szívesebben hordták a számukra kényelmes, megszokott ruháikat.
Napjainkban a kimonó már kizárólag alkalmi viseletnek számít: a gyerekek a sichi-go-san
(szó szerint: hét-öt-három, az ennyi idős gyerekek ünnepe japánban,
amikor elviszik őket a legközelebbi templomba, és hagyományosan
megünneplik, hogy „megérték ezt a kort”) alkalmával viselnek csak
kimonót. A felnőttek közül a lányok a Seijin-no-Hi (a felnőttkor
elérkezte, minden évben január második hétfőjén tartják, és minden az
éppen 20. évét betöltött fiatal részt vesz rajta) alkalmával kapnak egy
furisode nevű kifejezetten hajadon lányoknak szánt, hosszú ujjú,
díszes kimonót.
Hanae Mori |
Néhány divattervező, mint Hanae Mori(róla később írok), illetve néhány kimonó gyártó cég, mint a Suzunoya, igyekeznek közel hozni a kimonót újból a fiatalokhoz, ezért elterjedtek az egészen modern minták is: leopárd-minta, Pucci-minta, illetve egyes Disney rajzfilmekhez dedikált kimonófestések is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése